Thursday 18 September 2014

Jauhi lah hutang


Nampak tak betapa beratnya kalau kita BERHUTANG dengan orang?
Walau pun sesen bayar lah balik hutang tu. Nak-nak lagi kalau jumlahnya banyak. Sebelum berhutang fikir dulu sama ada kita mampu bayar balik ke tak.
Kalau rasa tak mampu baik lah usaha secara alternatif lain.
Takkan nak harapkan orang yang kita hutang tu halalkan macam tu saja semua hutang kita kepada dia.Apatah lagi sampaikan MUFLIS orang tersebut disebabkan hutang kita? Rasa-rasa nak ke org tu halalkan?
Bab hutang ni jangan di ambil mudah yer kawan-kawan. Orang yang kita hutang pun sama macam kita jugak, perlukan duit untuk belanja harian, beli rumah, beli kereta , bagi anak ISTERI makan minum pakai..jangan ingat anda je yang pandai gunakan duit..
Satu lagi bila berhutang, burukkan pula si pemiutang tu...di katanya si pemiutang pulak yang menghabiskan HAK dia. Kenapa perlu sampai nak putar belitkan cerita semata-mata nak tutup kesalahan anda? Apa yang anda dapat? Selain dosa fitnah, anda dapat macam-macam faedah lain lagi ke?
Dapat kepuasan boleh burukkan orang lain?
Rasa2 boleh hidup aman damai bahagia ke kalau berterusan berhutang dan tabur fitnah?

Mintak dijauhkan lah bertemu dengan orang macam ni lagi, cukup lah pengalaman selama beberapa tahun bersama dengan org yg begini.

Syukur ya allah walaupun irene perlu menanggung hutang,tetapi dijauhkan dari manusia sebegitu.Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment